W poszukiwaniu bliskich egzoplanet. Poznajmy obiekt HD 114082 b oddalony o 310 lat świetlnych od Ziemi

Astronomia: Planety 82 0

Dzięki wykorzystywaniu do obserwacji coraz bardziej zaawansowanych instrumentów naukowych udaje się z większą częstotliwością odnajdywać pozasłoneczne światy, które stanowią cenny zbiór informacji pomagający zrozumieć ewolucję poszczególnych układów, a także mogą być preludium do skutecznego poszukiwania drugiej Ziemi.

Obecna technologia nie pozwala co prawda na podróżowanie do ciał niebieskich oddalonych o nawet kilka lat świetlnych, jednak dla naukowców nie jest to przeszkodą, by interesować się znacznie dalszymi obiektami, jak chociażby gazowy olbrzym HD 114082 b znajdujący się 310 ly od Układu Słonecznego.

Poznajmy bliżej układ HD 114082

Macierzysta gwiazda w tym układzie należy do typu F (dokładnie F3V) i według analiz ma masę o 47% większą od masy Słońca (również ze średnicą większą o niemal 50%). Temperatura fotosfery oscyluje wokół 6600 K.

W jej pobliżu znajduje się odkryta egzoplaneta HD 114082 b, której okres orbitalny wynosi 110 dni. Według szacunków ta planeta porusza się w średniej odległości 0.5 AU od gwiazdy. Odległość, jaka dzieli ten układ od Ziemi, wynosi 310 lat świetlnych. Według opinii naukowców nie jest wykluczone, że wokół HD 114082 krążą inne, dotychczas ukryte, egzoplanety.

Powinno również zainteresować …

Planeta pozasłoneczna HD 114082 b została odkryta dzięki pracy Kosmicznego Teleskopu TESS oraz VLT (ang. Very Large Telescope). Zaskakująca jest masa egzoplanety – w porównaniu do Jowisza jest ona 8 razy cięższa (przy podobnych rozmiarach do największej planety Układu Słonecznego).

W odległości około 35 AU od HD 114082 odkryto ponadto obszar wykazujący bardzo duże podobieństwa z Pasem Kuipera. Występują na nim planetozymale (obiekty niewielkich rozmiarów na wczesnym etapie ewolucji, posiadające stałą materię).

Określana mianem super-Jowisza HD 114082 b jest bardzo młodą egzoplanetą, której wiek szacuje się na jedynie 15 milionów lat. Naukowców intryguje natomiast zaskakująco dużą gęstość jak na tak młody obiekt – w porównaniu do dotychczas znanych modeli wspierających teorię tzw. gorącego startu jej średnia gęstość powinna być 2-3 razy mniejsza (szczególnie zważywszy na to, że mamy do czynienia z gazowym olbrzymem).

Planeta pozasłoneczna HD 114082 b jest jedną z kilku dotychczas odkrytych gazowych olbrzymów, których wiek nie przekracza 30 mln lat.

Źródła publikacji:
(1) exoplanet.eu / „Planet HD 114082 b”
(2) livingfuture.cz / „Exoplanet HD 114082 b”