Statek kosmiczny zaprojektowany przez firmę SpaceX oraz superciężka rakieta nośna Super Heavy wchodzą w skład misji Starship, która ma być docelowo systemem transportowym wielokrotnego użytku, zaprojektowanym zarówno do misji załogowych (może przewieźć nawet 100 osób jednorazowo), jak i przewożenia ładunku m.in. na orbitę Ziemi, Księżyca oraz Marsa, a w przyszłości nawet jeszcze dalej.
Prototyp ten będzie najpotężniejszym na świecie pojazdem nośnym, jaki kiedykolwiek opracowano, zdolnym do przenoszenia i wysłania nawet ponad 100 ton ładunku w przestrzeń kosmiczną.
Konstrukcja prototypu Starship ma wysokość 120 m, ze średnicą wynoszącą 9 m.
Jakie informacje znajdziemy w publikacji?
Sondy i satelity na pokładzie Starship
Prototyp Starship został zaprojektowany tak, aby dostarczać sprzęt badawczy w postaci sond kosmicznych oraz statków znacznie dalej i przy niższych kosztach niż obecna seria rakiet Falcon. Posiadając takie możliwości załadunkowe Starship stwarza jeszcze większe możliwości dla nowych misji, w tym teleskopów kosmicznych o gabarytach przekraczających nawet większych niż Teleskop Jamesa Webba.
Misja i lądowanie na Czerwonej Planecie
Według planów statek kosmiczny Starship wejdzie w atmosferę Marsa z prędkością 7,5 km/s, po czym wytraci aerodynamicznie prędkość. Osłona termiczna pojazdu jest przygotowana na ekstremalne warunki związane z wejściem w gorącą atmosferę Czerwonej Planety, jednakże i tak szacowane jest znaczne jej zużycie.
Silniki Raptor na pokładzie
Silnik Raptor to spalinowa jednostka napędowa wielokrotnego użytku, w przypadku której wykorzystano ciekły metan (tzw. methalox) jako paliwo rakietowe. Średnica pojedynczego silnika wynosi 1,3 m, a wysokość 3,1 m, z naciskiem równym 2 MN (meganiutonom). Konstrukcje Raptor rozpoczęły testy lotnicze na prototypowych rakietach Starship w lipcu 2019 roku, stając się pierwszym w historii silnikiem rakietowym, wykorzystującym spalanie etapowe.
Łącznie statek kosmiczny Starship do napędu wykorzystuje obecnie 6 silników Raptor. Z kolei rakieta Super Heavy będzie potrzebowała aż 31 jednostek napędowych.
Trudne początki i udany przełom
Prezentacja rakiety oraz statku kosmicznego miała miejsce rok temu – w 2019 roku pokazano światu Super Heavy oraz Starship. Nieudane testy wersji Mk1, SN1, SN3 oraz SN4 w żaden sposób nie wpłynęły na decyzje o kolejnych próbach lotów. Efekt to sukces prototypu, który w sierpniu 2020 roku wykonał udany test. Miesiąc później sukces powtórzył model SN6, wznosząc się na wysokość 150 metrów, a następnie udanie lądował. Testy przeprowadzono w Boca Choca, znajdującym się w stanie Teksas.
Według planów Starship przy wykorzystaniu większej liczby silników Raptor będzie w stanie wznieść się niedługo na wysokość 20 km.