CEERS-1749 mocnym kandydatem na najbardziej odległą galaktykę dotychczas zaobserwowaną

Astronomia: Kosmos 158 0

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) to zaawansowana konstrukcja wyposażona w liczne instrumenty obserwacyjne, dzięki którym udaje się dostrzec to, czego ze względu na swoje ograniczenia technologiczne nie mógł wykonać jego poprzednik – Teleskop Hubble’a. Dokładne analizy oraz pozyskane obrazy pozwalają zajrzeć tam, gdzie dotychczas było to niewykonalne. Dzięki jego pracy udało się dostrzec i zlokalizować galaktykę CEERS-1749, która według obliczeń jest oddalona o ponad 13.5 mld lat świetlnych od Układu Słonecznego.

Najnowsze szacunki sugerują, że mogła ona powstać zaledwie 220 mln lat po Wielkim Wybuchu. Jeżeli analizy oraz obliczenia się potwierdza, wówczas naukowcy będą mieli do rozwiązania spory problem – według obecnych ustaleń i modeli fizycznych powstanie rozbudowanej galaktyki w tak krótkim czasie jest trudnym do wytłumaczenia ewenementem. W związku z powyższym naukowcy zastanawiają się, czy przypadkiem odnaleziony obiekt CEERS-1749 nie znajduje się jeszcze dalej.

Powinno również zainteresować …

Badanie wczesnego wszechświata nieodzownie łączy się z pomiarem parametru z, czyli przesunięciem ku czerwieni (redshift). Ukazuje on, jak szybko dany obiekt oddala się od obserwatora, powodując przesuniecie linii widmowych. Jeszcze 2 lata temu rekordowa galaktyka posiadała najwyższy redshift wynoszący z=11, a tymczasem niedługo potem pojawiły się obiekty z z=13 i z=14. Jeżeli obecny pomiar fotometrii dla CEERS-1749 jest poprawny, wówczas będziemy mieli do czynienia z galaktyką z=17, co będzie stanowiło absolutny rekord.

Ustalenia naukowców wskazują, że CEERS-1749 posiada trzy pozornie sąsiednie galaktyki z~5 (ok. 12.5 mld lat od Ziemi). W związku z tym faktem prawdopodobnie galaktyka stanowi część gromady, a obliczony dotychczas redshift z=17 jest jedynie pozorny. Z tego właśnie faktu ta niespójność spowodowała uzyskanie przez CEERS-1749 kandydatki na galaktykę Schrödingera.

Źródła publikacji:
(1) TheSimplySpace – kanał Youtube / „James Webb odkrywa galaktykę, która może fundamentalnie zmienić fizykę!”
(2) Cnet.com / „James Webb Space Telescope’s Latest Puzzle? 'Schrodinger’s Galaxy Candidate'”
(3) Arxiv.org / „Schrodinger’s Galaxy Candidate: Puzzlingly Luminous at z≈17, or Dusty/Quenched at z≈5?”
(4) iflscience.com / „JWST’s “Shrodinger’s Galaxy Candidate” Has Astronomers Very Puzzled”